ТРИВОЖНІСТЬ ДИТИНИ — ПРИЧИНИ, ПРОЯВИ ТА СПОСОБИ ПОДОЛАННЯ
Тривожність у дітей викликається наступними причинами:
порушення у відносинах між дітьми та дорослими;
неправильне виховання малюків (батьки часто хочуть і вимагають від дитини того, що йому не під силу: гарних оцінок, ідеального поведінки, прояви лідерства серед дітей, перемоги на змаганнях).
Завищені вимоги батьків до нащадкові найчастіше пов’язані з особистою незадоволеністю, а також бажанням втілити в своєму чаді власні мрії. Іноді завищені вимоги бувають пов’язані і з іншими причинами, наприклад, один з батьків є по життю лідер і домігся матеріального благополуччя або високого становища, і не бажає своїй дитині бачити «лузера», пред’являючи до нього завищені вимоги.
Нерідко самі батьки мають підвищену тривожність і своєю поведінкою налаштовують дитину на тривожність. Часто батьки, намагаючись уберегти своє чадо від уявних або всіх реальних загроз, формують у нього почуття беззахисності і неповноцінності. Все це не впливає на нормальний розвиток малюка і заважає повністю розкритися, викликаючи тривогу і страх навіть у простому спілкуванні з дорослими і однолітками.
Психологи виявили цікавий факт, що після розлучення батьків рівень тривожності у дитини не знижується, а зростає.
Психологи виявили, що дитяча тривожність зростає, якщо дорослі не задоволені матеріальним становищем, своєю роботою, житловими умовами. Не виключають, що в наш час саме з цієї причини число тривожних дитячих особистостей зростає.
Батьківське виховання, а саме авторитарний стиль в сім’ї також не сприяє внутрішньому спокою дитини.
ПОРТРЕТ ТРИВОЖНОЇ ДИТИНИ:
- напружене та пильне придивляння до усього, що знаходиться навколо;
- боязка, беззвучна поведінка, незручне сидіння на краєчку найближчого стільця.
- маленькі фігури у дитячих малюнках, які займають невелику частину листа паперу
- занадто легкий відтиск олівця чи пензля і малюнках. Невелика кількість фарби, яку набирає дитини під час малювання.
Щоб зрозуміти дитину, а також дізнатися, чого конкретно він боїться, необхідно батькам, вихователям, вчителям заповнити бланк опитувальника. Ситуацію з тривожним дитячим особистостям прояснять відповіді дорослих, а спостереження за поведінкою малюка спростують або підтвердять припущення.
КРИТЕРІЇ ПІДВИЩЕНОЇ ТРИВОЖНОСТІ:
- м’язове напруження;
- постійне занепокоєння;
- порушення сну;
- неможливість і складність концентрації на чому-небудь;
- дратівливість.
Малюка відносять до тривожного, якщо є постійно один з перерахованих ознак.
ПРОФІЛАКТИКА І КОРЕКЦІЯ ТРИВОЖНОСТІ У ДІТЕЙ
Профілактика тривожності у дітей включає обговорення всіх проблем малюка, спілкування з ним, здійснення всіх спільних свят, прогулянок, відпочинку на природі. Зблизить дорослих і малюків тільки невимушена обстановка, яка дозволить відчути себе вільним.
Робота з тривожним дитиною пов’язана з труднощами певного плану і, як правило, займає тривалий час.
Психологи рекомендують роботу з тривожними дітьми здійснювати в трьох напрямках:
- підвищення самооцінки;
- навчання дитини керувати собою в хвилюючих його ситуаціях;
- зняття м’язового напруги.
Підвищення самооцінки включає проведення щоденної напруженої роботи. До дитині необхідно звертатися по імені, навіть за незначні успіхи хвалити, відзначати їх у присутності інших однолітків. Похвала повинна бути щирою і дитина повинна знати, за що саме його похвалили.
Навчання керувати своєю поведінкою включає спільне обговорення проблеми. У дитячому садку зробити це можна сидячи в колі, поговоривши з дітьми про переживаннях і почуттях в хвилюючих ситуаціях. А в школі на прикладах літературних творів необхідно показати дітям, що сміливою людиною вважають не того, хто нічого не боїться, а того, хто вміє долати свій страх. Доцільно, щоб всі діти сказали вголос про те, чого вони бояться. Слід запропонувати дітям намалювати свої страхи, а потім розповісти про них. Такого роду бесіди допомагають усвідомити, що у більшості однолітків також існують проблеми, схожі з тими, які характерні не тільки для них.
Методи корекції тривожності у дітей включають відмову від порівнянь з іншими дітьми, наприклад, успіхами в навчанні, спортивними досягненнями. Кращим варіантом буде порівняння досягнень дитини з її особистими результатами, досягнутими, наприклад, тиждень тому.
Якщо тривожність у дитини виникає при виконанні навчальних завдань, то не рекомендується проводити роботи на швидкість. Таких дітей необхідно опитувати в середині уроку, можна квапити або підганяти.
Спілкуватися з тривожним дитиною слід попередньо, встановивши з ним контакт очима або ж нахилившись до нього, або піднявши дитини до рівня очей дорослого.
Корекція тривожності у дітей включає створення спільно з дорослим творів, історій і казок. Навіть якщо дитина приписує тривогу не собі, а своєму героєві, це може дозволити зняти внутрішнє переживання і заспокоїти малюка.
У повсякденній роботі з тривожним дитиною корисно застосовувати рольові ігри. За сюжет можна використовувати знайомі ситуації «боюся вчителя», «боюся вихователя».
Зняття м’язового напруження можна здійснити, використовуючи ігри, в основі яких лежить обмін дотиками. Корисними будуть вправи на релаксацію, заняття йогою, техніка глибокого дихання, масаж.
Зняти зайву тривожність у дитини можливо, влаштувавши йому імпровізоване шоу або маскарад. Для цього підійде стара доросла одяг і виготовлені маски. Участь в імпровізованому поданні тривожним дітям допоможе розслабитися.
Що спільного між неспокійним, дратівливим, нервуючим з будь-якого приводу малюка і його товаришем, якого нічого не цікавить, на якого не діють навіть окрики ? В основі всіх цих проявів поведінки знаходяться загальні механізми, основний з яких—тривога.
Тривожні переживання характеризуються очікуванням невизначеної загрози, небезпеки. На відміну від емоцій страху тривога не має певного джерела, це «страх невідомо чого».
ЩО Ж РОБИТИ, ЯКЩО В МАЛЮКА ПІДВИЩЕНА ТРИВОЖНІСТЬ?
- Звертайте увагу на емоційний стан дитини.
- Хваліть і говорить їй про Вашу любов.
- Перегляньте свою систему вимог до дитини—можливо, вона занадто завищена.
Якщо у Вашій родині трапляються конфлікти, вони теж можуть бути причиною тривоги. Налагоджуйте сімейні стосунки