Home   Поради фахівців   Із зосвіду роботи вихователя гр. №10 Гнатюк Л.І.

Із зосвіду роботи вихователя гр. №10 Гнатюк Л.І.

Конспект заняття з мовленнєвого розвитку старших дошкільників

засобами художньої літератури

Тема: «В гостях у казки (театральні таємниці)»

Мета.

Зв’язне мовлення. Закріпити вміння дітей нетрадиційно працювати з казкою «Колобок», добирати виражальні засоби для відтворення рухів, голосів, характерних особливостей персонажів за допомогою звуків та пантоміми. Розвивати діалогічне та монологічне мовлення, уяву. Формувати вміння дітей логічно та послідовно будувати розповідь. Вдосконалювати художню виразність дитячого мовлення. Закріпити вміння дітей придумувати свій варіант казки, не дублюючи розповіді товаришів. Спонукати дітей до пошуку різноманітних способів розгортання сюжету.

Словник. Продовжувати знайомити дітей з театральними професіями. Вчити правильно вимовляти складні слова, пов’язані з ними. Збагачувати словник словами: режисер, сценарист, гример, костюмер, декоратор, гардеробник, білетер. Спонукати дітей до використання поширених речень, образних висловів під час складання творчих розповідей.

Створити умови для максимального прояву дітьми своїх творчих здібностей та вмінь. Виховувати вміння злагоджено діяти в групі. Підтримувати бажання дітей виконувати ролі казкових героїв. Закріпити вміння дітей поводитися в приміщенні театру та під час вистави. Виховувати ініціативність, мотиваційну спрямованість на набуття нових знань, моральні якості, любов до української народної казки і  мови рідного народу.

Матеріал: декорації, костюми, афіша до казки «Колобок», вірші, діалоги.

Попередня робота : читання українських народних казок, ігри діалогічного характеру, розглядання ілюстрацій «В театрі», вирішення проблемних ситуацій, створення афіші, вивчення віршів, пов’язаних з театральними професіями, бесіди на етичні теми «Як поводити себе в театрі», «Якщо ти спізнився», «Театральні таємниці», «Знайомство з професором  Етикетом», обговорення «Шкідливих порад Нехочуйка», обігрування ігор – підказок Пані Указки, гра «Завіса», вивчення театральних лічилок для гри.

Хід заняття

Вихователь. Діти, хто з вас був у театрі? Що ви бачили там? Вірно, в театрі можна подивитися казку, п’єсу, виставу, балет, послухати оперу. Звідки ви можете дізнатися, про що саме буде театральна вистава? Вірно, з афіші,  в якій вказується назва вистави, час, вартість квитка. Хто малює афіші перед спектаклем? (Художник.)

Вихователь. Над створенням вистави працюють багато людей. Для початку роботи потрібен сценарій, текст, слова, що говорять актори. Хто його складає? (Сценарист.)  Від гарного сценарію багато в чому залежить те, чи сподобається ця вистава глядачам. Чи можна зіграти виставу на порожній сцені? (Ні, потрібні декорації.) Хто їх створює? (Декоратор.) Які декорації можна створити на сцені? (Хатку, дерева, меблі.) Хто в театрі грає ролі? Вірно, актори. Що це за люди?

Дитина. В світі люди є такі, може трохи диваки,

Все життя повинні грати, когось з себе удавати,

То старого короля, то стрункого скрипаля,

То він злодій, то козак, то багатий, то бідак,

І за це дорослі й діти дивакам дарують квіти.

Вихователь. Актори повинні мати відповідні костюми, гарний вигляд. Хто за це відповідає? (Костюмер.) Хто допоможе  актору, що грає тваринку, бути схожим на неї, намалює йому вуса, брівки, оченята? (Гример.)

Вихователь. Вистава буде сумною, нецікавою, несвятковою, якщо не буде гарної музики. Хто в театрі створює музику? (Музиканти, оркестр.) Правильно, діти. Всі ці професії дуже потрібні в справжньому театрі.  Але не слід забувати і про інші професії. Наприклад, білетер, гардеробник. В чому полягають їх обов’язки? (Білетер — перевірити наявність квитка, показати, де місце, вказане в квитку. Гардеробник — приймає і видає одяг, видає номерок.)

Вихователь.  Хто керує таким великим колективом працівників? Вірно, це режисер. Він керує постановою, добирає акторів; дбає, щоб вони добре знали роль, у них був гарний грим та костюми, на сцені були красиві декорації, в залі було багато глядачів, і, головне, щоб вистава сподобалась нам, глядачам.

Вихователь. Чи знаєте ви, як слід поводитися в приміщенні театру?

Діти:

  1. Охайним завжди до театру ходи і причепурись, як ідеш ти туди.
  2. Той до театру вчасно прибуває, хто ввічливим завжди себе вважає.
  3. Одяг у гардеробі залишають — це правило і діти навіть знають.
  4. Ти іншим присутнім не заважай і гучно з сусідкою не розмовляй.
  5. Виховані діти мусять знати – під час вистави не треба жувати.Щоб чаю напитись, чи з’їсти конфетку.
  6. В антракті ти зможеш піти до буфету,
  7. Скінчилась вистава, ти йти не спіши, а краще акторам «спасибі» скажи.

Вихователь. Молодці, всі правила знаєте. А як дякують акторам? Вірно, аплодують, вигукують «Браво», «Біс».

Вихователь. Ви знаєте, що в театрі перерва називається антракт. Що можна робити в цей час? (Піти до буфету; відпочити в фойє, розглядаючи портрети акторів, які грають в театрі; обговорити гру акторів; висловити свої враження від вистави.)

Вихователь. Давайте пограємо зі мною в гру – забавлянку:

Піти хочеш на балет? То купи собі …  (білет).

В цирку є арена, а в театрі … (сцена).

В залу поспіши, дружок, якщо продзвенів … (дзвінок).

Акторам приємно буде, як ти після вистави подаруєш їм … (квіти).

За те, що вистава була красива, скажи акторам щире … (спасибі).

Вихователь. Ви  знаєте багато театральних професій. Ми про них говорили на попередніх заняттях. Це дуже цікава справа – створювати виставу. Кожний  з нас хоч на мить та хотів стати акторами, сценаристами, гримерами, декораторами. В цю цікаву гру я запрошую вас пограти. Згодні? Спочатку ми повинні обрати виставу, яку хочемо поставити.

Дитина. Я пропоную пограти в казку «Колобок».

Вихователь. Ця казка дуже цікава, нам потрібні актори на ролі Колобка, Вовка, Ведмедя, Зайців і Лисиці, в нас є костюми для всіх.  Актори повинні вміти читати вірші і співати пісні, рухатися так, щоб було схоже на тих звірят чи людей, кого вони зображують. Це складна задача, тому слід обрати найкращих. Якщо дозволите, то я в нашому театрі буду режисером – постановником. Я можу допомогти вам вибрати героїв на потрібні ролі. Давайте створимо художній конкурс. Ми подивимось, кого з акторів можна запросити в театр на головні ролі.

Діти розігрують уривок  зі знайомої казки «Лисичка – сестричка і вовчик – братик».

Лисичка (сидить з рибою).

Гостроносенька, хвостата, я тваринка рудувата,

Хутро в мене гарне, пишне, особливо хвіст розкішний,

На зайців завжди полюю, бідолашних нюхом чую,

Мишу й птаха можу з’їсти, можу в курник я залізти.

Вовк.

Сірий, злющий і голодний, у зимові дні холодні

Пісню я тягну свою з завірюхою: У – у – у!

Між кущами припадаю, пасовисько оглядаю,

Чи не ходить там телятко, не телятко, хоч би гуска,

Хоч би що, аби закуска!

Дай рибки трішечки, Лисичко, я так страшенно зголоднів!

Не відмовляй, моя сестричко, я цілий тиждень вже не їв!

Лисичка.

Не дам! Я цілу ніч ловила цю рибку.

Змерзла вся наскрізь, сама страшенно зголодніла,

Іди подалі і не лізь!

Вихователь. Діти, вам сподобались ці актори? Як рухалась лисичка? (Підкрадалась, тихенько ступала, хитро дивилась, підступно розмовляла).           Ми беремо вас на ролі Лисички та Вовка в нашу казку, ви дуже гарно справились з завданням. Нам потрібні ще Зайчик і Ведмідь. Хто хоче спробувати зіграти ці ролі?

Діти розігрують уривок  зі знайомої казки «Зайчикова хатка».

Ведмідь. Чому, зайчику, плачеш?

Зайчик. Як же мені, ведмедику, не плакати? Була в мене хатка луб’яна, а в лисиці — крижана. Прийшла весна, лисиччина хатка розтанула. Попросилася вона до мене переночувати, та мене й вигнала!

Ведмідь. Не плач, зайчику! я твоєму лихові зараджу! Йди, лисичко, геть!

Лисичка. Як вискочу, як вистрибну, полетить клоччя в усі закутки!

Переляканий Ведмідь тікає.

 

Вихователь. Як ви вважаєте, чи добре зіграли зайчик та ведмідь свої ролі? Запрошуємо і їх в нашу казку.

Вихователь. Не вистачає актора на роль головного героя Колобка. Хто найкраще проспіває його пісеньку, того і запросимо.

Дитина співає пісеньку Колобка.

Дитина.

Я по засіку метений, я на яйцях спечений,

Я від баби втік, я від діда втік,

І до вас прибіг!

Вихователь. Вас прийнято на роль Колобка. Гарно розповів вірш … . Давайте запросимо його бути ведучим нашої вистави. Впораєшся?

Вихователь. Ось  афіші з спектаклів, які ми розігрували. Виберіть потрібну. Дія казки проходить в лісі, тому потрібні дерева, кущі, хатка бабусі і дідуся, з якої втік Колобок.

Діти готуються до вистави:  розставляють декорації, одягають костюми, займають свої місця. До театру запрошуються глядачі.

Вихователь. Будемо починати. Малята, розкажу я вам цікаву новинку,

Завітали до нас актори на годинку.

Поведуть вас у чарівну казку, тільки слухайте, будь ласка.

Сідайте всі тихенько та дивіться уважненько…

За лісами, за морями відчиняє сонце брами,

А з брамами отими чарівними, золотими

Диво – казка походжає, нас гостинно припрошає.

Драматизація казки «Колобок»

З-за ялинки вибігає Колобок і зупиняється в центрі зали.

Колобок. Я – веселий Колобок, я усіх дітей дружок,

Від бабусі я тікав, і від діда я тікав,

А до вас, малята любі, сам на свято завітав.

Біжить по залу.

Ведуча. Він пробіг стежок багато, поспішав до нас на свято

Та коли він лісом брів раптом вовк його зустрів.

З’являється під музику Вовк..

Вовк. Здрастуй, славний Колобок! Ти куди біжиш дружок?

Колобок. В дитсадок потрапить рад до веселих до малят.

Вовк. Я не їв уже днів сім то ж тебе я зараз з’їм.

Колобок. Що ти, сірий! Ні, не час, бо малята ждуть на нас.

До дітей приходь, друзяко, будем разом танцювать.

Вовк. Ну, спасибі, дуже рад! Підем в гості до малят.

Ведуча. Покотився Колобок знову на дорогу.

А назустріч Колобку сам Ведмідь з барлогу.

Ведмідь.   Здрастуй, славний Колобок! Ти куди біжиш дружок?

Колобок. В дитсадок потрапить рад до веселих до малят.

Ведмідь. З’їм тебе я Колобок, бо рум’яний в тебе бок.

Колобок. Ні, ведмедику, не час, бо малята ждуть на нас.

До дітей приходь, друзяко, будем разом танцювать!

Ведмідь. Добре, дякую, прийду!

Ведуча. Покотився Колобок далі без оглядки,

Бачить бавляться в кущах білі зайченятка.

З’являються зайченятка, танцюють під українську народну музику.

Зайчик. Здрастуй, славний Колобок! Ти куди біжиш дружок?

Колобок. Я потрапить дуже рад до веселих, до малят.

В вас, зайців, немає злості до малят приходьте в гості.

Зайчик. Нас зайців, не прогнівили, в дитсадочок запросили.

Раптом з’являється Лисиця.

Лисиця. Зараз вас усіх піймаю!

Ой як тут зайців багато — буде в мене справжнє свято!

Зайці тремтять. Підходить до одного зайчика, бере його за вушко.

З куцохвостих усіх вас з’їм тебе на перший раз.

На середину зали виходить Колобок, Ведмідь та Вовк.

 Ведмідь. Лиско, зайця відпусти ми всі повинні в гості йти.

Лисиця. Друзі, ви мене простіть… Ось він заїнько, візьміть!

Колобок. Як, пробачим друзі, їй?

Ведмідь. Певно соромно самій?

Вовк. Що ж, тут можна і простить…

Лисиця. Буду з вами я дружить

Колобок. Друзі, нам усім пора. Нас чекає дітвора.

Актори беруться за руки і  вклоняються. Діти аплодують акторам. Актори виходять.

Вихователь. Добре, діти. Тепер давайте уявимо, що ви не прості глядачі, а справжні сценаристи. Давайте поділимося на дві команди і спробуємо придумати нову казку «Колобок». Згода?

Діти складають творчі казки.

І варіант казки «Колобок»

Жили собі Дід та Баба. От одного разу напекла Баба пиріжків. А на один не залишилося начинки. Баба зробила з нього Коржика. Пиріжки поїли, а Коржик засох, і ніхто його їсти не хотів. Сидів, сидів Коржик, набридло йому сидіти – от він і утік. А назустріч йому Їжачок:

— Ой, який гарний Коржик! Буде гостинець для моїх малят.

Хотів настромити на голки Коржика, але не зміг. А Коржик засміявся та й покотився далі. Котиться, а тут Лисичка:

— Коржику, я тебе з’їм!

І тільки хотіла вкусити Коржика, та як закричить:

—  Ой, я зламала собі зуба!

А Коржик каже:

— Пішли зі мною до лікаря. Лікар допоміг Лисичці. От вона і каже:

— Я тебе ніколи не буду їсти, а буду з тобою дружити.

ІІ варіант казки «Колобок»

Втік Колобок від Діда і Баби. В лісі зустрів він злого Вовка. Вовк був дуже голодний і не слухав пісеньки Колобка, а відкусив йому боки. Колобок став схожий на кубик.  Та все ж йому повезло, бо він залишився живий.

Жив він у лісі все літо. Аж ось настала осінь, часто йшли дощі і Колобок засумував. У нього не було будиночка. Руденька білочка запросила його до себе в дупло.

Але Колобок не міг жити високо на дереві, тому відмовився.  До мишки він не пішов, бо боявся, що вона його буде гризти. А от коли Ведмідь запросив його доглядати своїх ведмежат, то Колобок погодився. Всю зиму Колобок жив в барлогу з ведмежатами.

Вихователь. Молодці, діти, ви впоралися дуже добре. Дякую всім вам.

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *


*